Alles over het stadsmerk en logo van Apeldoorn

Alles over het stadsmerk en logo van Apeldoorn

Is het je al opgevallen? Op de welkomstborden als je de stad binnenrijdt zie je sinds kort een Apeldoorn logo prijken. Van wie is dat logo? En waarom is er überhaupt een nieuw logo? We leggen het uit!

Iedereen kent wel Iamsterdam, Rotterdam Make it Happen of ‘Er gaat niets boven Groningen’. Misschien ken je ook het stadslogo van Eindhoven wel: de drie golven die samen de letter E vormen. Het zijn een paar voorbeelden van steden die van hun stad ook een stadsmerk hebben gemaakt. Tot voor kort had Apeldoorn dat nog niet. Dat is niet erg, maar een sterk stadsmerk en een goede citymarketingstrategie zorgen er wél voor dat we Apeldoorn binnen en buiten de stad sterker kunnen neerzetten.

Waarom hebben we een stadslogo nodig? 

Apeldoorn is een van de grootste gemeenten van Nederland. Een stad met heel veel inwoners. En een stad die ook heel veel toeristen trekt. Een stad die nog heel veel potentie heeft, maar best wat minder bescheiden mag worden. De marketing van de stad mag naar een hoger niveau getild worden. Daar hoort een passende strategie en een sterk stadsmerk bij, dat de verschillende partijen in de stad de kans geeft om vanuit een eenduidig verhaal, een eenduidige uitstraling en bijbehorend stadslogo te communiceren in en buiten de stad.

Waar komt dit vandaan? 

Tot voor kort zag je in de stad heel veel verschillende Apeldoornse logo’s terug. Eigenlijk presenteerde iedere organisatie Apeldoorn op een andere manier.  Dat kan beter, vonden verschillende partijen in de stad. En daarom heeft Apeldoorn Marketing – de citymarketingorganisatie van de stad – samen met partners eens goed naar Apeldoorn gekeken. Waar staat Apeldoorn precies voor? En wat voor stadslogo – een logo voor de héle stad dus – past daarbij? Er is gekeken naar de oorsprong van Apeldoorn, naar het DNA van de stad. En natuurlijk is er gekeken naar de stad nu, en naar hoe de stad in de toekomst wil zijn. Inwoners en bezoekers van Apeldoorn is gevraagd hoe zij de stad zien. Verschillende bestaande onderzoeken zijn naast elkaar gelegd. Wat blijkt: onze koninklijke oorsprong en het vele groen in en om de stad hebben een grote rol gespeeld in het groot worden van de stad. En ook nu wordt Apeldoorn door inwoners en bezoekers gezien als een koninklijke stad, met heel veel ruimte en natuur. Vandaaruit is dit stadslogo voor Apeldoorn ontwikkeld.

Waar staat het logo voor? 

Het logo dat je vanaf nu steeds vaker terug ziet in de stad is het woord Apeldoorn, met boven de A een abstracte kroon. Die kroon staat voor de koninklijke oorsprong van de stad, maar ook voor het royale aanbod in o.a. natuur en ruimte. Ook de logo’s van uitinapeldoorn.nl en Apeldoorn Binnenstad sluiten vanaf vandaag aan bij het nieuwe stadslogo.

En het groene blaadje dan?

Het groene blaadje dat veel Apeldoorners kennen is eigenlijk geen stadslogo. Het is het logo van de gemeente dat de gemeente gebruikt in haar communicatie. Het is geen logo van de stad, dat door verschillende partijen gebruikt kan worden. Het blaadje blijft dus gewoon. Als gemeentelogo.

Waar gaan we dit logo terugzien?

Het stadslogo wordt gebruikt op uitingen waarbij we Apeldoorn in de etalage zetten. Denk aan toeristische brochures, op de posters van evenementen en op de websites zoals uitinapeldoorn.nl en apeldoorn-binnenstad.nl. Maar posters, brochures en andere communicatiemiddelen die gaan over Apeldoorn als stad – en dus niet enkel over de gemeente, of één partij uit de stad.

Wanneer?

Het liefst hadden we alles in een week vervangen. Dit is helaas met het kleine citymarketingteam en de grote hoeveelheid aan middelen niet te realiseren. De komende maanden zie je dus steeds meer veranderen.

Wat gebeurt er met GewooninApeldoorn.nl?

GewooninApeldoorn was een prachtige campagne om de Apeldoorners te laten zien dat het allemaal niet zo gewoon is, wat we hier hebben.  Maar om toeristen te trekken en om ondernemers trots te laten zijn op de samenwerkingen in hun stad, bleek het net wat minder geschikt. Nu is het tijd voor een volgende stap, voor het volwassen worden van de marketing en uitingen.

De website apeldoornpartners.voorbeeld.io wordt daarom binnenkort omgezet naar InApeldoorn.nl. Het logo van GewooninApeldoorn wordt dan ook vervangen door het nieuwe stadslogo van Apeldoorn. Daarnaast zal je op InApeldoorn inhoudelijk ook nieuwe dingen tegenkomen. Wat precies, dat zie je binnenkort!

 

Meer weten over het stadsmerk of de bijbehorende marketingstrategie? Of wil je het stadslogo ook gebruiken? Neem dan even contact op met Apeldoorn Marketing via info [at] apeldoorn.nl.