Campagne “Wintertijd in de binnenstad” van start
De nieuwe, landelijke coronamaatregelen komen hard aan voor de ondernemers. Zeker omdat de decembermaand een ontzettend belangrijke maand is waarin een groot deel van de jaaromzet wordt verdiend. Centrummanagement Apeldoorn en Apeldoorn Marketing helpen graag mee om bezoekers naar de binnenstad te trekken. Daarvoor is er een plan voor de komende vier jaar ontwikkeld onder de naam ‘Wintertijd’. De afgelopen weken is er hard gewerkt aan de voorbereidingen voor de eerste editie in 2021. De komende jaren wordt dat doorontwikkeld zodat mensen aangetrokken worden en vaker terugkomen.

Wintertijd in de binnenstad
Activiteiten project ‘Wintertijd’
In december 2021 maken we een start met de activiteiten en ontwikkelen we een wintercampagne. Bij de activiteiten speelt ‘ontdekken van wat je in eerste instantie niet direct ziet’ een belangrijke rol. We hebben een prachtige binnenstad, een heerlijk decor om in te winkelen, genieten en verblijven. Maar soms moet je geattendeerd worden op de fraaiheid van de stad, de rijke geschiedenis en wat er vandaag de dag nog allemaal te beleven valt. Met project ‘Wintertijd’ helpen we de bezoekers aan de stad om al het moois ook daadwerkelijk te zien.
Een overzicht van alle onderdelen
We ontwikkelen een wintercampagne om inwoners en bezoekers te prikkelen de binnenstad te bezoeken en om lokaal shoppen en het gebruik van de horeca te bevorderen. Met deze campagne borduren we voort op de najaarscampagne van september en oktober dit jaar.
- We hebben citydisplays en mupi’s in Apeldoorn ingekocht en een 68.700 huishoudens in Apeldoorn ontvangen de nieuwe binnenstadskrant. Online boosten we dit met een advertentiecampagne op social media die we in ieder geval de hele decemberperiode laten draaien.
- We ontwikkelen een interactieve audiotour langs 12 plekken/panden met een verhaal in de stad. Via een app wordt de luisteraar meegenomen naar de gouden jaren van Apeldoorn. In een verhaal gebaseerd op historische feiten over de stad wordt uit de doeken gedaan hoe Apeldoorn rond 1900 in snel tempo groeide. Op een aantal plekken wordt het verhaal dat je hoort, verrijkt met beelden van vroeger op je telefoon (Augmented Reality). Deze audiotour wordt 9 december gelanceerd.
- Op diverse data (volgen nog) zijn er tijdens schemering en in de avonduren lichtprojecties op panden uit de route van de audiotour. De projecties sluiten aan op de geschiedenis van het pand.
- Bij de ingang van de Kapelstraat zijn gouden kerstballen met lampjes aangebracht. In de spankabels van dat deel van de straat groeit beplanting en dat willen we met de bestaande sfeerverlichting niet beschadigen. Een experiment dat we volgend jaar breder willen uitrollen.
- Om de stad extra aan te kleden in wintersfeer hebben grote kerstbomen met lampjes en gouden ballen op diverse pleinen geplaatst.
Invloed coronamaatregelen
De nieuwe coronamaatregelen die op 28 november j.l. ingingen, maakten dat we een groot deel van de zaken hadden voorbereid, anders moesten vormgeven. De boodschap is minder passend voor de tijd waarin we leven. Desalniettemin hebben we ervoor gekozen om bepaalde onderdelen niet te cancelen, omdat we van mening zijn dat we moeten doen wat we kunnen om de binnenstad op een positieve manier onder de aandacht te houden. En om te blijven vertellen wat er nog wél kan!