Citymarketing? Dat is toch gewoon stadspromotie?
Ja en nee. Ja, je ziet vooral de promotie van de stad. We zetten de dingen die we graag willen verkopen vooraan in de etalage met een mooie lichtbundel erop. Maar citymarketing is (veel) meer dan dat. Marketing is meer dan promotie en citymarketing is nog weer een stukje ingewikkelder dan de marketing van een pot pindakaas.
In Nederland hebben we een hoogleraar Citymarketing en hij heeft een mooie definitie gemaakt van ons werk: “Citymarketing is een langetermijnproces bestaande uit verschillende, met elkaar samenhangende activiteiten gericht op het behouden en aantrekken van specifieke doelgroepen voor een bepaalde stad”. Oftewel: door te weten wat je als stad te bieden hebt voor mensen die je graag in je stad wilt hebben en door ervoor te zorgen dat je nog aantrekkelijker wordt voor hen kun je hen verleiden naar je stad te komen. Om hier te werken, te wonen of andere dingen te doen.
Het begint dus met een goed product en het kennen van je klant. Reclame maken voor de dingen in je stad die voor je klanten interessant zijn is daarmee een klein radertje in de grote citymarketing machine. Een machine die we samen draaiende moeten houden.